La Plataforma per la Llengua enguany ha organitzat una vegada els Premis Martí Gasull i Roig en reconeixement de la feina d’empreses, entitats i persones en la defensa i difusió de la llengua catalana, enguany hi ha sis finalistes i entre ells el Tradicionàrius.
Els finalistes
La tretzena edició dels Premis Martí Gasull i Roig ja té designats els finalistes. Enguany passen de tres a sis: es mantenen els tres finalistes per al Premi Martí Gasull i Roig i s’afegeix per primera vegada un trio de finalistes per al Premi a la Innovació. En la primera categoria, dotada amb 3.000 euros, hi competiran la xarxa d’escoles associatives nord-catalanes La Bressola, la revista de còmic Cavall Fort i el Centre Artesà Tradicionàrius de promoció de música i cultura tradicional.
Pel que fa a la segona, dotada amb 2.000 euros, els finalistes són el canal de difusió de contingut audiovisual per aprendre la llengua Easy Catalan, el creador de contingut especialitzat en música en català Cat Lletres i el programa de ràdio sobre el Futbol Club Barcelona i el món del futbol, La Sotana.
Votació popular
Després de la deliberació del jurat entre les propostes de 197 persones, aquest dilluns 12 de gener s’obre el període de votació popular a través del web www.premismartigasull.cat perquè tothom pugui triar els mereixedors dels guardons en les dues categories. El termini per votar acabarà el divendres 6 de febrer i les propostes guanyadores s’anunciaran durant l’acte de lliurament dels premis.
Els tres finalistes al Premi Martí Gasull i Roig
La Bressola és una xarxa d’escoles associatives que té com a objectiu recuperar la llengua i la cultura catalanes a la Catalunya Nord. Inspirada en les SEASKA (escoles d’Iparralde, el País Basc del Nord), la primera escola va obrir les portes l’any 1976, amb tan sols 7 alumnes. Avui dia, La Bressola compta amb 7 escoles d’educació infantil i primària i 2 centres d’educació secundària, implantats en 7 municipis: Perpinyà, Prada, Nyils, El Soler, Sant Esteve del Monestir, Pesillà de la Ribera i Canet de Rosselló. Més d’un miler d’alumnes estudien en un sistema d’immersió lingüística. El català no és només la llengua de l’aula, sinó també del pati, la cantina, el bus de l’escola o de les sortides. Per aconseguir-ho, les classes són distribuïdes segons el concepte de la verticalitat, de manera que infants de diferents edats comparteixen la mateixa classe i les mateixes activitats.
Cavall Fort és una revista de còmic en català, destinada a infants i adolescents. Nascuda el desembre del 1961, es publica cada dues setmanes des de fa més de seixanta anys. Amb més de 1.500 números a l’esquena, per les seves pàgines han passat els grans noms de la literatura catalana (Joaquim Carbó, Josep Vallverdú, Pep Albanell, Salvador Espriu, Pere Calders, Maria Aurèlia Capmany, Montserrat Roig, Tísner, etc.) i del món de la il·lustració (Cesc, Picanyol, Fina Rifà, Pilarín Bayés, Maria Rius, Llucià Navarro, Carme Solé, Montse Ginesta, Jaume Gubianas i Escudé, Madorell, etc.). Cavall Fort ha educat generacions de lectors fomentant la creativitat, el pensament crític i l’amor per la cultura i la llengua.
El Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) és un espai cívic de la ciutat de Barcelona, gestionat per l’Associació Cultural TRAM, que es dedica des de l’any 1993 a promoure la música i la cultura tradicionals catalanes. Programa de forma regular concerts, balls i sessions d’improvisació i intercanvi entre artistes, i actua com a seu de diverses colles i grups musicals. Anualment, la seu del CAT acull uns 35.000 assistents i 584 alumnes. L’Associació Cultural TRAM també gestiona l’Escola Folk del Pirineu–Tallers d’Arsèguel i participa en el disseny i la programació d’altres iniciatives que es desenvolupen a diversos indrets de Catalunya, com el Festival BarnaSants, la Fira Mediterrània de Manresa, el Circuit Folc, el Rubrifolkum o el Folkestoltes, entre d’altres.






